Tekstgrootte
Godsdienstonderwijs op El Kadisia
"De beste onder jullie is degene die kennis heeft opgedaan en deze vervolgens onderwijst."
-Hadith, overgeleverd door Al-Bukhari
Binnen onze school streven we vanuit een Islamitische visie op mens en samenleving naar de optimale begeleiding van onze leerlingen in hun individuele ontplooiing tot volwaardige burgers van de Nederlandse maatschappij. We koesteren de unieke behoeftes en mogelijkheden van elk kind en creëren een prettig klimaat waarin iedereen zich thuis voelt. Een belangrijk onderdeel hiervan vormen de godsdienstlessen op El Kadisia, waar onze leerlingen wekelijks één uur tot 1,5 uur godsdienstles ontvangen van een bevoegde vakleerkracht. Tijdens deze lessen worden de essentiële normen en waarden vanuit het geloof verbonden aan de geldende normen en waarden in de Nederlandse maatschappij. In deze lessen maken we gebruik van twee godsdienstmethodes.
Godsdienstmethode ‘Lang leve Islam’ (groep 1 en 2)
In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van de geïllustreerde methode 'Lang Leve Islam! Maxi-methode voor mini-moslims'. Deze methode, gericht op jonge kinderen, maakt gebruik van verhalen, liedjes, spelletjes, toneelstukjes en poppenkastspel. Opgebouwd uit negen thema's, sluit de methode aan bij de Al Amana-methode en biedt het een doorlopende leerlijn voor groepen 3 tot en met 8.
Godsdienstmethode ‘Al Amana’ (groep 3 t/m 8)
Voor groepen 3 tot en met 8 hanteren we de kleurrijke 'Al Amana' godsdienstmethode. Deze methode wisselt tekst en verwerkingsopdrachten af en maakt gebruik van coöperatieve werkvormen. Gekoppeld aan de thema’s maakt de methode een vertaalslag naar het dagelijks leven van de leerlingen. In deel 1 behandelen we kernthema's zoals De Profeet Mohammad (v.z.m.h.), 'Aqieda (geloofsleer), de salaat (het gebed), Ramadan (vasten), en Hadj (de bedevaart). Deel 2 omvat aanvullende thema's, waaronder de Islamitische kalender, profeten, akhlaaq (goed gedrag), en sahaba (metgezellen).
Islamitische vieringen en activiteiten
Op El Kadisia vieren we op indrukwekkende wijze de twee Islamitische feesten, Eid ul Fitr en Eid ul Adha, die beter bekend staan als het suikerfeest en het offerfeest. Daarnaast nemen Islamitisch significante mijlpalen gedurende het jaar een plaats in ons lesaanbod in, waaronder de Ramadan (vastenmaand) en de Hadj (bedevaart). Deze momenten vormen niet alleen festiviteiten, maar ook waardevolle educatieve ervaringen die onze leerlingen verbinden met hun culturele en religieuze identiteit.
Koranwedstrijd
Basisschool El Kadisia organiseert jaarlijks een Koranwedstrijd. Door middel van de Koranwedstrijden stimuleren we onze leerlingen om de Koran te memoriseren en te reciteren volgens de regels van Tajweed. Zoals Allah zegt in hoofdstuk 73 vers 4 “...en Reciteer de Koran zoals het zou moeten worden gereciteerd” (letterlijk “ met Tarteel)." Er werd gevraagd naar de betekenis van het woord “ Tarteel, ” Ali ibn abiTalib (moge Allah tevreden over hem zijn) antwoordde: “Het betekent dat de Koran moet worden gereciteerd met Tadjwid en met inachtneming van de regels van Waqf ( pauzeren of stoppen aan het einde van het vers).” Stichting breed wordt er jaarlijks ook een Koranwedstrijd georganiseerd. De deelnemende scholen zijn: AL Wafa, EL Kadisia, AL Ikhlaas. Al Islaah en An-Nasr. Van elke school worden vier leerlingen geselecteerd. Deze leerlingen nemen het tegen elkaar op. Een van de belangrijkste voorwaarde is dat deze kinderen minimaal twee Hizeb (Juz Amma) kennen.