Tekstgrootte
Digitaal Leren bij El Kadisia
Bij El Kadisia omarmen we de kracht van digitaal leren als een onmisbaar onderdeel van ons onderwijs. In een wereld die voortdurend evolueert, biedt het gebruik van digitale middelen in de klas een venster naar de toekomst. De vaardigheden die nodig zijn om succesvol te navigeren in deze snel veranderende wereld, gaan verder dan traditionele lesmethoden. Daarom staat bij ons de ontwikkeling van 21st-century skills centraal, zoals samenwerken, communiceren, probleemoplossen, kritisch denken en informatievaardigheden.
We richten ons op het aanleren van essentiële digitale competenties, waaronder het gebruik van Chromebooks, veilig internetten, het beoordelen van de betrouwbaarheid van informatie en het ontwikkelen van mediawijsheid voor een veilig gebruik van internet en sociale media.
Binnen ons curriculum speelt Mediawijsheid een integrale rol. Leerlingen leren niet alleen hoe ze informatie kunnen zoeken, maar ook hoe ze presentaties kunnen maken om kennis te delen met anderen. Dit vormt een essentieel onderdeel van ons programma. We geloven dat het ontwikkelen van digitale geletterdheid niet alleen betrekking heeft op het begrijpen van technologie, maar ook op het effectief en verantwoordelijk gebruik ervan.
Onze klaslokalen zijn uitgerust met digiborden, die de leerkracht en leerlingen ondersteunen bij het interactief maken van instructies. Verschillende digitale lesmethoden, zoals Snappet en BLINK voor wereldoriëntatie, verrijken het leerproces en maken het boeiender. We maken gebruik van digitale toetsing, waardoor we nauwkeurige en directe feedback kunnen bieden. Op individueel niveau hebben leerlingen de mogelijkheid om op Chromebooks te werken met diverse softwareprogramma's. Dit stelt hen in staat om lesstof te herhalen, te oefenen en zelfs te verrijken of te verdiepen.
Digitale geletterdheid voor de toekomst!
In het schooljaar 2023-2024 starten we met veel enthousiasme met het aanbieden van digitale geletterdheid lessen aan onze leerlingen. Met trots introduceren we een geïntegreerde leerlijn digitale vaardigheden, waarbij we digitale middelen inzetten om niet alleen basisvaardigheden zoals taal en rekenen te bevorderen, maar ook om de leerervaring van onze leerlingen te verrijken en te moderniseren.
Onze aanpak omvat het gebruik van diverse digitale hulpmiddelen, waaronder 3D-pennen, hologrammen, tablets, greenscreen, en de B-bot. Hiermee willen we de leerlingen in staat stellen technologie en media op een kritische en filosofische wijze te onderzoeken en hierop te reflecteren. Door steeds terugkerende vragen zoals "Wat is dit?", "Waarom bestaat dit?" en "Wie gebruikt dit?" worden ze gestimuleerd tot diepgaand begrip en bewustzijn.
Bij de activiteiten staat de ontwikkeling van basisvaardigheden van digitale geletterdheid centraal. We volgen de SLO-inhoudslijnen en richten ons op computational thinking, praktische ICT-vaardigheden, digitale informatievaardigheden en mediawijsheid. Dankzij deze geïntegreerde aanpak streven we ernaar om onze leerlingen voor te bereiden op het leven en leren in de digitale en dynamische 21e eeuw.